گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟

مشخصات هایما S5 + مقایسه با سایر خودروها فراموش نکنید ترمز دستی را هنگام حرکت بخوابانید. این یکی از مهمترین و اولین سؤالاتی است که بسیاری از ما هنگام خرید خودرو با آن مواجه معرفی خودروی جدید چینی‌ها معروف به پورشه گلکسی E8 جیلی – آکادمی مالی مسعود میشویم. البته به نظر میرسد که سایپا شاهین از سیستم تعلیق کمی نرمتر سود میبرد و سرنشینان آن با کوبشهای کمتری در مسیرهای ناهموار مواجه میشوند. شایان ذکر است که در هر دو خودرو سیستم تعلیق محور جلو مک فرسون و تعلیق محور عقب نیز از نوع توویست بیم است. صندلی های خودرو نیز روکش چرمی دارند و در نمونه پلاس قابلیت تنظیم برقی صندلی های جلو و گرمکن را نیز خواهند داشت. می خواهیم این بخش پیچیده و مهم را با جزئیات بررسی کنیم و نحوه کار و انواع آن را ذکر نماییم. فرقی نمیکند که به خرید مزدا ۳ نیو فکر میکنید یا کوییک ار، مهم نیست که چقدر سرمایه دارید، حتی اهمیتی ندارد که برای تامین اعتبار مجبور به شرکت در طرحهای خرید اقساطی خودرو هستید یا از طبقه ثروتمندانی هستید که به نظرتان خرید ماشین قسطی یک راه مطمئن برای سرمایه گذاری است. تجربه رانندگی آسانی ارائه میدهد، زیرا راننده مجبور نیست روی انتخاب دنده تمرکز کند. با گیربکس دستی، راننده کنترل بیشتری روی سرعت و عملکرد خودرو دارد. به این صورت که پدال کلاچ را تا انتها فشار میدهد تا نیروی موتور به گیربکس نرسد، سپس با استفاده از دسته دنده که معمولاً روی کنسول وسط یا ستون فرمان قرار دارد، دنده مناسب را با توجه به سرعت یا شرایط رانندگی انتخاب میکند.

خودرو دیگنیتی

​​.


شتابگیری و انتقال قدرت بهتری ارائه میدهد و میتواند در جاهایی مانند بزرگراهها سودمند باشد. هر دنده با نسبت خاصی سرعت و قدرت خودرو را تعیین میکند. در گیربکس دستی دندهها به ترتیب خاصی (معمولاً بهشکل ) چیده شدهاند و هر دنده برای کنترل خودرو در سرعت مشخصی کاربرد دارد. این گیربکسها براساس جعبه دندههای دستی طراحی شدهاند و عمل کلاچگیری و تعویض دنده در آنها از طریق قطعات الکترومکانیکی که روی آنها نصب شده است انجام میشود. از سوی دیگر، تارا در اصل نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است که امتیاز پلتفرم آن از طریق قراردادهای دوران برجام به ایرانخودرو رسید. خودروی تارا در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک وارد بازار شده است که تفاوتهایی میان آنها مشاهده میشود. همچنین، قیمت قطعات خودروهای دستی نسبت به خودروهای اتوماتیک کمتر است و در درازمدت هزینه کمتری روی دست مالک میگذارند. خودروهای اتوماتیک بهطور کلی راحتتر از رقیب دستی خود هستند.


خودرو دنا پلاس

از آنجا که شرکت ایران خودرو حق طراحی و توسعه محصولات جدید بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ را داشت، بنابراین تصمیم گرفت ابتدا مدل ایرانی شده پژو ۳۰۱ را به بازار بفرستد اما در نهایت این قصد خود را کمی تغییر داد و بر آن شد تا یک نسخه فیسلیفت از پژو ۳۰۱ را با نام متفاوت پیش روی مشتری ایرانی قرار دهد که حالا نتیجه آن را در بازار به اسم تارا میشناسیم. از سوی دیگر هندلینگ و پایداری تارا اطمینانبخشتر به نظر میرسد و در صورت فعال بودن سیستم کنترل پایداری، این وضعیت بهتر هم خواهد شد. این خودرو، که در ابتدا قرار بود با موتور جدید برلیانس تولید شود، بهدلیل تحریمها با موتور -توربوشارژ به بازار عرضه شد. ایرانخودرو اما تصمیم گرفت که آن را بههمراه پیشرانه به بازار ایران عرضه کند که هم برای خریداران آشنا باشد و هم هزینهای برای مونتاژ آن متحمل نشود. دنا و شاهین دو خودروی سدان محبوب در بازار ایران هستند که قیمتهایی کموبیش نزدیک به هم دارند.


روغن موتور خودرو گیربکس اتوماتیک برای کسانی که تجربه کمتری در رانندگی دارند یا کسانی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند، انتخاب بهتری است زیرا رانندگی با این خودروها بهاندازه خودروهای دستی به تلاش فیزیکی نیاز ندارد. اگر با چگونگیِ راندن خودروهای دستی آشنایی ندارید، ممکن است مدتی طول بکشد تا به فرایند تعویض دنده در این خودروها مسلط شوید. اگر به دنبال طرح فروش بهمن موتور فیدلیتی هستید، باید منتظر بمانید تا کمپانی برنامه ویژهای برای عرضه این کراس اوور مدرن عرضه کند، اما یادتان باشد که در طرحهای کمپانی باید همه مبلغ تمام شده ماشین را به صـورت یکجا بپردازید. مدل اتومات که در قالب نسخه پلاس عرضه شد، علاوه بر تغییر گیربکس، از تغییرات ظاهری به ویژه در بخش دماغه بارزتر است. اهمیت این بخش از خودرو میتواند در حد موتور یا مولد نیرو شمرده شود. قدرت ترمزگیری هر دو خودرو نیز با توجه به سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی مناسب ارزیابی میشود و در مقایسه با دیگر خودروهای تولید داخل وضعیت اطمینانبخشتری دارد. در خودروهای اتوماتیک، روی انتخاب دستی دندهها و دور موتور کنترل زیادی ندارید.